Sari Kuusela on johtamis- ja vuorovaikutuskouluttaja, joka on kiinnostunut kaikesta siitä, mitä työyhteisön näyttämöllä ja kulissien takana tapahtuu. Vallasta ja johtamisesta väitellyt yhteiskuntatiet.tri,  tietokirjailija, organisaatiokonsultti ja työnohjaaja.

Jutteleminen voi tuntua liian vähäarvoiselta sanalta sellaiselle, joka on yhteisöllisyyden ytimessä. Siis kiinnostus ja hyvän fiiliksen luominen. Sen voi tehdä helposti. Kyselee kuulumisia, on kiinnostunut miten työt sujuvat ja tarjoaa apua silloin, kun se on tarpeen. Ei jää oman tuolinsa vangiksi, vaan on mukana siinä, mitä on meneillään. Ja malttaa vaihtaa muutaman sanan silloinkin, kun oma aika ei meinaisi riittää. Läsnäolo ja kiinnostus ovat usein tärkeämpiä kuin se, että pysyy tiukasti asiassa.

Juttelemisessa on monta tasoa. Se alkaa ystävällisestä katseesta ja tervehtimisestä ja etenee muutaman sanan vaihtamisesta lyhyen juttutuokion kautta yhteiseen keskusteluun, joka voi alkaa pienestä mutta päätyä maailmaa syleileviin aiheisiin. Sellaisiin, jotka innostavat osaa porukasta ja joitakin taas tylsistyttävät. Niihin voi liittyä, ja niistä on yhtä helposti irtautua ilman, että joku pahoittaa mielensä.

Joskus juttelu voi vallata tilaa työntekemiseltä, joten sen kanssa kannattaa olla ajallisesti tarkka. Ja jos juttelu kääntyy vänkäämiseksi, ollaan syrjässä yhteisöllisyydestä. Erilaiset mielipiteet voi yhdistää rakentavalla väittelyllä, mutta repivä vastakkainasettelu saa aikaan jotain ihan muuta.

Luota juttelun voimaan, silloinkin kun on kiire. Se lisää avointa ilmapiiriä ja antaa tilaa samalla puhua myös työasioista. Mitä lämpimämpi ilmapiiri, sen vähemmän tarvetta pistää liikkeelle ikävän sävyisiä juoruja.

Kuten tiedetään, hyvät tarinat ovat keino välittää tietoa ja oppia. Ne vastaavat myös inhimilliseen uteliaisuuteen ja yhdistävät ihmisiä. Jos tarinat kuitenkin muuttuvat pahantahtoisiksi juoruiksi, joilla halutaan vahingoittaa, ollaan jo matkalla klikkiytymiseen. Se on tie, joka purkaa yhteisöllisyyden ja tuo tilalle epäluuloja ja pelkoja.

Juorut eivät kuitenkaan aina ole mollaavia. Niitä voi myös käyttää kiitokseen ja kehumiseen. Kerro positiivisia juoruja. Puhu hyvää toisista. Kehu puheenvuoroa, hyvää valmistelua ja antoisaa keskustelua. Kiitä tuesta ja asioihin paneutumisesta, näytä, miten näkemykset ovat vaikuttaneet ratkaisuihin. Anna myönteistä palautetta runsaalla kädellä, silloinkin, kun osalliset eivät ole paikalla. Ikävillä tarinoilla on taipumus levitä nopeasti, hyvillä vähän hitaammin. Mitä systemaattisemmin kerrot hyvää toisista, sitä paremmin se laajenee koko yhteisön tavaksi toimia, roolistasi riippumatta.

Tutustu myös Ihmettelyyn ja Iloon, Harjoitteluun ja Haihatteluun, Guruun, Fraasiin, Edistämiseen ja Epämääräisyyteen, Diversiteettiin, Caseen, Balanssiin & Arvostamiseen ja Ankeuttamiseen

Pin It on Pinterest